Fleur op avontuur in Suomi!

De eerste drie werkdagen zitten erop!

Ja daar ben ik alweer, haha!

Erg handig dat onbeperkte internet in Ghana, het kost alleen wat tijd, maargoed dat kost alles hier! Op mijn eerste werkdag waren er nog twee andere vrijwilligers uit Zweden, die legden me een beetje uit hoe een dag in het weeshuis verloopt! 's ochtends is het eerst de bedden afhalen, schoonmaken en opmaken, dan de kinderen helpen aankleden voor school, dan de kleintjes eten geven en badderen en weer aankleden en in bed leggen, dan heb ik vier uur pauze, heeeeerlijk, want het is echt zwaar werk, om 3 uur moeten de kleinere weer verschoont worden en als de grotere terug komen van school gaan zij eten (dit doen ze met de hand en hoef ik gelukkig niet te doen) en dan de fles aan de kleinere geven, de grotere gaan dan douchen en dan is het tijd om iedereen in bed te leggen! Jammer genoeg zijn de Zweden dinsdag vertrokken en zit ik nu alleen op het project maar als het goed is komen er binnekort weer nieuwe. De dingen waar ik wel mee zit in het weeshuis zijn de communicatie en de hygiene. Het Afrikaanse engels is namelijk niet heel goed verstaanbaar en ze kunnen het ook niet helemaal goed verstaan, als ik iets vraag zeggen ze ja en daarna is het nee toch niet. De hygiene is gewoon heel slecht, de kleding voor de kinderen zitten vol met gaten en de lakens worden alleen verschoont als ze nat zijn, verder word er een keer per dag gedweilt en ook in de klamboes zitten allemaal gaten. Ik vind het werk op de luiers verschonen na, ja dat is toch echt het mindere van het werk en ik kan het ook echt niet zonder een vies gezicht te trekken, erg leuk. De kinderen zijn zo blij met je en willen allemaal je aandacht en daarvoor worden geweld en tranen gebruikt! De kinderen hier gaan echt heel erg hardhandig met elkaar om en ook de afrikaanse werknemers slaan de kinderen, gelukkig wist ik dit van te voren, maar als ze tegen mij zeggen dat ik ze moet slaan, kan ik dat toch echt niet over mijn hartje verkrijgen! Ik denk dat ik al wat moeder gevoelens voor de kindjes heb gekregen in deze drie dagen, haha! Oh ik ben trouwens ten huwelijk gevraag door mijn gast broertje van 2, met de ring van zijn moeder ging hij op z'n knieen voor me, haha! Maar rustig maar hoor ik heb het verzoek afgewezen! Verder vind ik het eten hier eigenlijk harstikke lekker, op de rijstbal soep die ik vandaag gegeten heb na! Ik denk zelfs dat ik het eten echt ga missen als ik straks weer terug ben, gelukkig heb ik nog even de tijd om ervan te genieten! Mijn maag moet er alleen wel aan wennen (dit zegt genoeg toch, ik zal de details besparen) Wat ik wel nu al mis is een heerlijke douche, ik heb wel een douche maar het water stroomt maar af en toe en als het stroomt is het een ieniemienie straaltje, waar je niks aan hebt dus.. Nou mijn gastgezin is verder super leuk en lief, ze zorgen echt heel goed voor me en willen alles voor me doen als ik het vraag! Nou goed, meer weet ik ff niet te vertellen, misschien staat er in mijn schrijfboekje nog wat, maar daar kom ik dan de volgende keer weer mee! Me dipje is in ieder geval opgelost!

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Reacties

Reacties

Brigitta

Fleur, als ik het zo lees heb je het best naar je zin.
Volhouden zo.
Trouwens, je schrijft erg leuk.
Succes verder.
groetjes

Jeroen

Leuk om te horen dat het goed gaat! Maar zo te horen ben je wel heel lief voor die kindjes! En goed dat je dat huwelijk hebt afgewezen want volgens mij zijn wij al zo'n 10 jaar getrouwd, veel plezier verder daar!

x

Elise

Ha die Fleur! Spannend allemaal hoor! Ben wel jaloers op je, je maakt echt veel mee! Ook al lijkt me dat eten echt niet te nassen maar goed dat jij het wel lekker vind! Fijne tijd nog daar xxx

Fleur

Nou ik kan je vertellen dat het eten er inderdaad niet uitziet en je moet er soms ook niet aanruiken, maar het smaakt wel heel lekker, vind ik dan, haha!

Mies berk.

Fleurtjeh
Dit is echt z'n hoe overleef ik... Story :p
Ik kan echt genieten van je verhalen ik wou dat ik met je mee was gegaan... dus geniet maar voor twee daar, dat je hard moet werke en dat je gesloopt bent geloof ik best dus dat hoef je dan nie voor 2 te doen ;)
Have fun moppie
Ik blijf je volgen hoor
Xxxx

Verstuurd vanaf mijn Ipad2

PP

Heerlijk om je verhaal te lezen ook al wist ik het grootste deel al door dat we woensdagavond even hebben bijgepraat. Er zijn veel mensen die je reisblog willen hebben en als trotse vader stuur ik die graag op. XPPhaha

Saskia

Echt een ervaring man. Wil zelf ook nu weg op reis en dingen ontdekken en leren! baal ervan haha. Ik blijf lekker lezen want heb verder niet zoveel te vragen erover snap wel dat je je alleen en onveilig voelt of hebt gevoeld. dikke kussies

oma joke

het is genieten om je verhaal te lezen.
ik leef met je mee.

liefs oma.

Nichtje Marjolijn

Heey Fleur! Ik heb je verhaaltjes gelezen en de foto's bekeken. Ik kan me voorstellen dat het in het begin erg wennen is allemaal, zo anders dan dat je in NL gewend bent! Maar volgens mij leer je ook snel genoeg om te gaan met de situatie daar. Gelukkig dat je een beetje uit je dip bent en dat je het naar je zin hebt in het weeshuis (ondanks dat het zwaar werken is). Geniet van de tijd daar, voor je het weet zit het er alweer op! Veel liefs en xxx vanuit Lochem :), Danny en Marjolijn

mama Marion

Ha Fleur,

Fijn dat je uit je dipje bent. O,O wat zul jij genieten van je eerste douche hier; kun je je alvast op verheugen. Nog maar 51 dagen dus, makkie toch.
xxx

Helma

Dappere Fleur,
Ik zou zo zeggen... verzamel een aantal typische Afrikaanse gerechten en neem ze mee naar Nederland. Als je dan terug bent dan organiseer je een Afrikaanse avond met heerlijke gerechten. Je vader zal dan op de trommel slaan en je zussen zullen zich verkleden als Afrikaanse danseressen. De poepluiers hangen in de kapotte klamboe aan het plafond en aan het eind van de avond gaan we op muizenjacht. Als je die hebt gevangen mag je een uur onder de douche. Ha ha ha.

Meid wat vind ik het geweldig dat jij je daar zo staande houd. Top hoor.
Ik geniet van je verhalen...ga zo door!!!
Zoentje en een knuf van Helma.
p.s. met Astrid alles oké...

Moniek

Lieve Fleur,

Wat leuk om je verhalen te lezen. En zo herkenbaar omdat Mars en ik een jaartje of 25 geleden naar Zimbabwe zijn geweest waar we ook veel armoede maar ook veel Afrikaanse vrolijkheid en optimisme hebben gezien. We hebben ons toen in het begin wel een paar keer voorgesteld aan dezelfde persoon want ze leken allemaal zo op elkaar. En iedereen wilde voelen aan je huid. Maar jij maakt het echte gezinsleven mee en ik kan me voorstellen dat er enorm veel op je afkomt. Ik leef met je mee en jaag in gedachten alle spinnen, muizen en kakkerlakken weg! Veel liefs van mij, ook van Mars, Anne en Daan

miranda

Hai kanjer !
Wat heerlijk om dit allemaal te lezen en je zo te volgen. Ik vind het knap van je Fleurtje en ben ontzettend trots op je. Wat maak je ontzettend veel mee. Maar goed dat je s'middags tussen het zware werk door effies de tijd hebt om te relaxen en het weer even op een rijtje te zetten. Gelukkig zijn ze lief voor je ! Lieve meid, succes met alles wat elke keer weer op je paadje komt. Elke belvenis is er 1 en steek jij mooi in je binnenzak. Een dikke knuffel uit Waddinxveen....XX Miranda (da danza)

John en Marijke v Lammeren

Hoi Fleur, wat leuk om te lezen dat het goed met je gaat zo blijven wij ook een beetje op de hoogte van jouw avontuur, leuk hoor! Groetjes John en Marijke

Opa Mart

Lieve Fleur,
Ik heb zojuist gegeten met eentafelkleed op tafel van afrikaanse kinderen. Deze kinderen maken samen muziek, spelen samen met een bal en nog meer leuke dingen. Ik hoop dat jij dat ook met de kinderen daar kan doen.
Veel plezier en sterkte. Opa Mart

Sjaak

Ontzettend leuk al je verhalen en ervaringen te lezen!
Een volledig andere wereld he, waarin je beland bent,
maar zo kan het dus ook! Zo leer je je eigen kikkerlandje wel waarderen. Maak je ook foto's van al je kindertjes?
Daar zijn we natuurlijk erg benieuwd naar en ook hoe ze daar wonen. Heb je het stront broeken verschonen al onder de knie of blijft dat een minder populair klusje?
Veel succes, kijk, ruik, beleef, schrijf en geniet, wij leven mee. Groet, Sjaak en Annelies.

Sanne

Wat leuk om te lezen Fleur! Ben blij dat je het zo naar je zin hebt.. Supergoed van je dat je dat allemaal maar alleen hebt gedaan. Ging de reis goed?
Ik heb je nog 2 x gesmst, maar volgens mij gaat er iets mis!
Ons weeshuis was anders dan verwacht, namelijk alle kinderen zijn van 8 tot 3 op school en moesten we dus alleen wassen en schoonmaken. Jammer. Maandag beginnen Samantha en ik bij een nieuw project!
Veel plezier en succes nog. xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active