Fleur op avontuur in Suomi!

"Time flies when you're having fun", het is toch echt zo!

Hallo lieve allemaal!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik heb geschreven, maar zoals mijn titel al zegt, vliegt de tijd voorbij. Over 1,5 week zit ik alweer een maand in Finland en heb ik er nog maar 4 te gaan.

School is begonnen en heb nu bijna twee lesweken erop zitten. Op dit moment volg ik drie vakken: basics of Finnish, Finnish cuisine en English grammar and writing. Omdat het programma wat ik eigenlijk zou volgen moest worden aangepast, ben ik op dit moment nog aan het wachten op andere vakken die ik kan volgen vanaf maart om toch voldoende punten te krijgen.

De vakken zijn tot nu toe erg leuk. Basics of Finnish gaat tot nu toe redelijk. Ik kan al tot 10 tellen in het Fins en een kleine conversatie voeren. Toch betwijfel ik het of ik na het volgen van deze les echt de basis weet, het is in ieder geval hartstikke leuk en geinig. Met het vak Finnish Cuisine sta ik elke vrijdag van 10:00-16:00 in de keuken om Finse specialiteiten te brouwen. Afgelopen week heb ik fresh pork sausage soup, pastacassarole en blueberrypie gemaakt en natuurlijk opgegeten. De fresh prok sausage soup was vooral erg "apart" haha. De leraar heet Sami en is een echte kok, dus onder tussen leren we ook de fijne kneepjes van het (hoe zal ik het noemen) kokschap. English grammar and writing is een online vak en daar begin ik volgende week pas echt mee en hierbij moet ik als eerste opdracht een Engels boek lezen. Aangezien ik vrij veel vrijetijd heb, vind ik dat helemaal niet zo vervelend.

Verder ben ik naar een ijshockeywedstrijd geweest. Echt een super leuke ervaring, beetje aggresief, maar ik vond het erg vermakelijk om naar te kijken. Dus hier ga ik zeker nog een keer van genieten.

Dit weekend ben ik naar maar liefst twee feestjes geweest. Dus je kan begrijpen dat ik maandag even bij moest komen, maar gelukkig ben ik elke maandag vrij, dus dat was geen probleem.

Om mezelf verder bezig te houden ben ik veel aan het sporten bij de sportschool aan de universiteit en bak en brouw ik zo nu en dan wat recepten.

O verder heb ik gister een trip naar Lapland geboekt met Guido. We gaan met de trein en verblijven daar midden in de natuur in een houtenhuisje. Hier gaan we met een huskyslee, rendierenslee of sneeuwscooter hopelijk op safari en hopen we natuurlijk die prachtige lichten van het Noorden te bewonderen. We zitten vlakbij Saariselka, mochten jullie het op willen zoeken op internet. Ook willen we op de terug weg langs gaan bij het huis van de kerstman in Rovaniemi.

En ook mijn lieve familie komt me opzoeken voor een paar dagen in Tampere, dus heb een prima vooruitzicht.

Voor komende dagen heb ik niet veel gepland staan, alleen een tripje naar Helsinki op zaterdag. Aangezien het vorig weekend erg druk was, vind ik het zo wel prima en wie weet wat er nog op mijn pad komt..

Nou nu nog wat verdere informatie: temperatuur van 1 graden tot -20 (varieert sterk), nog geen noorderlicht gezien in Tampere, nog niet op m'n snuffert gegaan, spierballen zijn in de maak en gezelligheid score: 10.

Heel veel kussen vanuit Tampere

Nakemiin!

Fleur

Reacties

Reacties

Ronald

Hé Fleurie, we waren natuurlijk al op de hoogte maar het is steeds weer leuk om je verslag te lezen. X PP

sjaak en annelies

Nou dit is genieten dus! Als je terug bent krijgen we zeker een Fins etentje aangeboden. Of misschien volgend jaar met Sinterklaas?

Birgit, Edward, Maud en Glenn

Hoi Fleur,

We hopen dat je het Noorderlicht kunt zien, lijkt me zo indrukwekkend. Ik heb je verslag net uitgeprint en zal het binnenkort aan opa en oma geven.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active